het ruikt hier naar liefde
Geurmarketing, alles wat je altijd al had willen weten

Wat is geurmarketing?

De wetenschap heeft aangetoond dat je door geur in staat bent om een emotionele connectie te maken met klanten. Geurmarketing gebruikt dit concept om een ​​verbeterde perceptie van je merk en een onvergetelijke ervaring voor je klanten te creëren. Geurmarketing alles wat je altijd al had willen weten.

Een subtiel aroma van vers gewassen linnen kan hotelgasten tot rust brengen en ervoor zorgen dat ze zich thuis voelen. Met de verkwikkende geur van citrusvruchten krijgen bezoekers en medewerkers in je kantoor een energieboost. Oosterse geuren hebben dan weer een ontspannend effect op klanten in je winkel. Ze voelen zich welkom, zijn op hun gemak, spenderen meer tijd in je verkooppunt wat een directe en positieve impact heeft op je omzet.

Lees meer over “de geheimen van citrusgeuren” en “de kracht van Oosterse geuren”.

Kortom, geurmarketing werkt verkoopondersteunend en resulteert in een meeromzet van 7%. In kantooromgevingen verhoogt de focus op het werk met 17%. Het gevoel van geborgenheid en veiligheid in de zorg stijgt met 27%. Investeren in scentsmarketing is dus snel terugverdiend.

Geurexpert Anne Guffens stelt een unieke geur samen, afgestemd op de geurbeleving die je de klant wilt geven en exclusief voor jouw identiteit. Zo wordt geur een onmiskenbaar onderdeel van je merkstrategie. Doelgericht wordt deze geur verspreid over kleinere ruimtes met een geurtoestel. Grotere ruimtes worden begeurd met een geurmachine. Een volledig geursysteem wordt opgezet om gebouwen zoals ziekenhuizen, woonzorgcentra en evenementenhallen van een aangename geur te voorzien tot in het kleinste hoekje.

Schep een geuridentiteit

Geuren maken integraal deel uit bij de creatie van een authentieke en degelijke merkidentiteit. Het enige wat je wil is dat mensen zich goed voelen bij de aanschaf van je product. Een goed gevoel die je kan opwekken door middel van aroma’s, parfums, geuren die onbewust bij de koper een emotie installeren die een positieve en blijvende indruk nalaat. Met geurbeleving onderscheid je je van de concurrent.

Elke geur gelijkend op jouw geuridentiteit zal immers bij de klant een herinnering oproepen. Een herinnering aan jouw merk, aan de koopervaring en aan het fijne gevoel die de klant overhield aan het bezoek aan jouw winkel of kantoor. Geurbeleving is zoveel meer dan een trend, hiermee maak je het verschil voor je klant of bezoeker. Samen met prettige muziek en vriendelijk personeel bevordert een aangename geur de openheid van de shopper en verhoogt het zijn of haar vertrouwen in de verkoper. Een betere relatie klant-verkoper staat in direct verband met meer verkoop en een stijgende omzet.

Het plaatje moet wel kloppen natuurlijk. De geur moet perfect afgestemd zijn op het concept van de zaak, op het aanbod producten en op het type klanten die er over de vloer komt. De geurbeleving moet zo dicht mogelijk aansluiten bij het DNA van het bedrijf of de organisatie.

In paskamers van een lingeriezaak bijvoorbeeld, willen vrouwen zich vrouwelijk en sensueel voelen. Dat verhoogt hun vertrouwen in de winkel en dat zal de verkoop bevorderen. Eén expliciete geur op zich is niet boeiend genoeg. Daarom zal geurexpert Anne Guffens steeds een samenstelling voorstellen, voor een lingeriezaak kan de dominante geurnoot jasmijn zijn.

Lees meer over ‘geurmarketing toepassen in jouw lingeriezaak’.

Een bijzonder mooi verhaal is dat van een luxekledijzaak voor kinderen. Op de opendeurdagen viel tegen hoe weinig mensen in de winkel kwamen, wellicht vanwege het mooie weer. De zaakvoerster trok aan de alarmbel en liet Begeuren® een geurtoestel met aangepaste geurverspreiding plaatsen. Vrijwel onmiddellijk nadat de geurmachine in werking was gesteld, kwam er wel animo en haalde de winkel de daaropvolgende opendeurdagen nog een meeromzet van zo’n twintig procent. De geur gaf de mensen duidelijk een opgewekt gevoel. Voordien hadden klanten eerder stroef gereageerd, maar toen de geuren de winkel inpalmden, werd het allemaal meer fun. Blije mensen kopen gewoon graag.

Lees meer over ‘de meest ideale geuren die koopgedrag van mama’s en kinderen beïnvloed’.

De geursystemen van Begeuren® brengen ook in de uitvaartsector meer eigenheid en karakter. Een heel aparte sector waar al een aantal funeraria geloven in de kracht van geur om emoties te beïnvloeden en die geborgenheid bij de rouwenden centraal stellen. Uitbaters getuigen van een geur die als het ware een identiteit geeft aan hun uitvaartcentrum. Ook de gesprekken met families van de overledenen worden beïnvloed door de geuren. Men merkt dat geuren het verdriet temperen en de spanningen wegnemen. Ook de werksfeer onder collega’s is rustiger. Hoe druk het ook mag zijn, er is zelden stress. Wanneer de geurtoestellen een week op non-actief gezet worden, merkt men meteen het verschil.

Bekijk de getuigenis van Benjamien Heirmans, zaakvoerder uitvaartcentrum.be.

Voor een autoshowroom mocht Begeuren® een vleugje luxe toevoegen aan de grote en kille ruimte. Hierdoor stapten bezoekers resoluut naar de duurdere modellen. Maar de beslissing voor het neerleggen van een grote som geld gebeurt niet overhaast. Om de aankoop aan te moedigen, werd ook de koffiehoek begeurd. Het resultaat: klanten gaan sneller tot de aankoop over bij het gevoel van veiligheid en rust die er door de geurmarketing werd gerealiseerd.

 

Effectief voor meer verkoop

Geursignalen zijn prikkels die rechtstreeks worden uitgezonden naar dat deel van onze hersen die verantwoordelijk zijn voor gevoelens en emoties. Gevoelens en emotie worden van nature omgezet in motivatie. Een geurwaarneming wordt omgezet in actie waarbij het verstandelijk oordeel wordt omzeild. Dit is nu de wetenschappelijke verklaring waarom klanten sneller over gaan tot de aankoop bij een aangename geur.

Eveneens uit studies gebleken is dat 16% van je kopers meer zin hebben om terug te kopen in aangenaam begeurde zaken. Klanten komen namelijk terug om opnieuw en opnieuw die fijne koopbeleving te ervaren. Je klant aanzetten tot een upsell of herhaalaankoop wordt zo wel erg gemakkelijk.

Lees meer over ‘geurmarketing, dé energie en omzet boost voor jouw winkel en bedrijf’.

Geurverspreiding wordt nog te vaak onderschat bij de zoektocht naar impactvolle marketingtools. Er is nochtans geen enkel reden tot twijfel aan de effectiviteit. Geurmarketing zorgt voor een grotere merkbekendheid. Jouw merk in ‘top-of-mind’ dankzij de juiste toepassing van geurbeleving. De waardeperceptie van je winkel of kantoor verhoogt: chiquer, netter, aangenamer. Klanten spenderen meer tijd en geld in je verkooppunt en  ‘at the end’ heb je een grotere klanttevredenheid. Waarom nog twijfelen aan de doeltreffendheid van geurmarketing?

In alle omstandigheden een lekker geurtje

De wereld van de koopbeleving ligt tegenwoordig aan de voeten van de consument. Kopen kan je vandaag de dag overal, van over de hele wereld, online of fysiek. Nog meer dan vroeger heb je slechts één kans om een goede indruk na te laten. Klanten schrikken niet terug om je af te straffen voor een negatieve koopervaring. Helaas kan je niet elke omstandigheid voorzien, maar je kan er wel voor zorgen dat onaangename geuren geen kans hebben om jouw eerste indruk te verbrodden.

Veel voorkomende geurproblemen zijn: rioolgeuren, muffe geuren, rookgeuren, lichaamsgeuren en geuren van bereide voeding. Pak geuroverlast meteen aan en kies voor een frisse verkoopondersteunende geur in je winkel, kantoor of praktijk.

Lees meer over ‘de 3 meest voorkomende geuren die je klanten doen lopen’.

De geursprays van Begeuren® zijn een instant oplossing tegen vieze geurtjes. Geen gewone luchtverfrisser. De geurtechnologie van Begeuren® neutraliseert en vernietigt de slechte geurmoleculen. Deze ontgeurder is een 100% natuurlijk product en is ambachtelijk vervaardigd met vakkennis en passie. Alle geuren zijn veilig en gezond in gebruik, allergievrij en daarenboven Ifra goedgekeurd (International Fragrance Institute).

Voor structurele geurproblemen kies je beter voor een professioneel geursysteem, waarbij natuurlijke aroma’s verspreid worden met een geurtoestel of door middel van het ventilatiesysteem. De voordelen van dergelijk geursysteem: een permanente begeuring, weinig onderhoud en nooit meer last van nare luchtjes. Deze geurboost kan je niet alleen ruiken, het is ook meteen zichtbaar in je omzetcijfer.

Welke geur past?

Anne Guffens heeft al 15 jaar ervaring in de wondere wereld van geuren, aroma’s en parfums. Met Begeuren® hielp Anne al 10 jaar lang tal van ondernemingen met meer omzet, bood ze al heel wat kantoren een betere werksfeer en gaf ze meer welzijnsgevoel aan bewoners, patiënten en medewerkers van zorgprojecten. Geur is een verborgen verleider. Het beïnvloedt onze stemming en ons gedrag. Daarom laat je je bij geurmarketing begeleiden door een professional. Elk project, elke klant is uniek. Zorgvuldig, professioneel en met de grootste passie stelt geurexpert Anne Guffens de juiste geur samengesteld.

De geur van groene thee voelt zuiver aan en geeft rust.
De geur van jasmijn is sensueel en elegant.
De geur van lavendel is rustgevend en vergroot het vertrouwen in mensen.
De geur van citrus ruikt fris, verhoogt de concentratie en vermindert stress.
De geur van kaneel biedt warmte en gezelligheid.
De geur van vanille geeft een veilig en fijn gevoel.

Afhankelijk van de identiteit van je zaak, de klanten en de medewerkers, maakt Anne een geursamenstelling die de juiste emoties oproept. Geuren kunnen tot 40 verschillende emoties opwekken: gaande van een verwelkomend, relaxerend, sensueel of opbeurend effect voor je klant, tot een energetisch getinte emotie die aanzet tot actie en dus verkoop stimulerend werkt. De geur komt bij klanten binnen via het limbisch systeem, dat ons rationeel denken voorafgaat en waar emoties en herinneringen zich afspelen. Vervolgens wordt de geur pas in de hersenen geïnterpreteerd. Vanwege de rechtstreekse invloed op het onderbewustzijn, is de juiste boodschap dus van groot belang. Geuren hebben veel impact zonder dat we het weten.

Voor kleine of grote ruimtes, voor permanente of instant geurproblemen stelt Anne de uitgelezen geurverspreiding voor. Te veel geur is storend. Daarom is het van essentieel belang dat de dosering met kennis van zaken wordt afgesteld om een subtiele begeuring van je zaak, kantoor of praktijkruimte te bekomen. Met de Begeuren® geurmachines is het kinderspel om de geursterkte en -intensiteit bij te regelen.

Geurmarketing is niet enkel verwennerij voor je klanten, bezoekers of personeel. Het zorgt er effectief voor dat mensen meer en liever tijd doorbrengen in hun favoriete boetiek, op restaurant, op kantoor of tijdens een bezoek in een zorgvoorziening. Een elegante geur stimuleert om meer te spenderen, stelt mensen op hun gemak, laat hen geconcentreerd werken, doet dromen en biedt troost in moeilijke momenten. Begeuren® biedt complete geurconcepten aan die garant staan voor een aangename, maar bovendien ook gezonde omgeving. Begeuren® werkt uitsluitend met etherische oliën en hoogwaardige parfums, zowel voor het begeuren als het ontgeuren van ruimtes.

Ruikt het binnenkort bij jou ook naar succes? Kies voor een onderscheidend bedrijfsimago en laat je daarvoor adviseren door een geurexpert.

Contacteer Anne Guffens en start vandaag nog met geurmarketing in jouw zaak.

Copyright © 2021 Begeuren®, Alle rechten voorbehouden

Geuradvies aanvragen

Hoe groot is je zaak

In welke sector ben je actief

Volg ons op Facebook en Instagram.

Copyright © 2022 Begeuren®, Alle rechten voorbehouden.